Definir que é o xogo
supón un arduo traballo, pero si é desexable transmitir a súa intencionalidade,
nacida do entusiasmo que esperta esta manifestación lúdica que acompaña ao home
desde o nacemento hasta a vellez.
“Xogar é como soñar co corpo” (Duhamel).
Hoxe en día non
resulta extraño que nas programacións de maxisterio nos encontremos co uso dos
xogos tradicionais como medios de programación educativa, como instrumento de
participación escolar ou como técnicas de aprendizaxe e desenvolvemento.
É normal encontrar
entre os obxectivos que se marcan nos proxectos curriculares, a redacción,
investigación e adaptación de xogos populares ou tradicionais ás programacións
de aula, como parte do engrenaxe educativo.
O xogo aparece como
un obxectivo máis de calquera adaptación curricular ao fomentar a socialización
e relación interpersoal sen quedarse no espírito da letra, senón plasmándoo en
máis actividades concretas e non deixándoas ao azar ou a boa vontade do
profesor ou titor.
Ao chegar os xogos de
masas (fútbol, baloncesto, etc), os xogos tradicionais pasaron a un segundo
paso xa que os nenos e nenas deixaron de xogar nas horas de lecer.
Os xogos tradicionais
son aqueles que dende fai moito tempo seguen perdurando, provéñense de referencias
culturais insertas no ámbito dun territorio ou comunidade (danse en sociedades
e culturas concretas). Participan no proceso de socialización, xa que son un
fenómeno antropolóxico, son cultura e transmítense de xeración en xeración como
normas, valores, crenzas e hábitos compartidos. Como consecuencia de esta
transmisión algúns sofren pequenos cambios pero sempre mantendo a esencia
inicial. Son xogos que non escritos en ningún libro especial nin se mercan en ningunha
xoguetería.
Existe unha ampla gama
de modalidades lúdicas dentro dos xogos tradicionais: xogos de nenos e nenas, cancións de berce,
adiviñas, contos, rimas, xogos de sorteo, etc.
Algunhas
características comúns a case todos os xogos son:
- · Os nenos son quen deciden cando, onde e como xogar.
- · Responden as necesidades básicas dos nenos e nenas.
- · Teñen regras de fácil compresión, memorización e acatamento.
- · Non requiren demasiado material nin que sexa moi custoso.
- · Son fáciles de compartir.
- · Son practicables en calquera momento e lugar.
Os xogos tradicionais e os xogos
populares aportan un gran número de beneficios aos nenos e nenas do contorno. A
gran variedade e estilos diferentes fan posible que a práctica dalgún xogo
determinado beneficie ao individuo axudándoo a mellorar en calquera aspecto
físico ou mental.
Entre os beneficios máis
destacables dos xogos populares e tradicionais cabe destacar o aumento das
capacidades físicas e motrices de todos os nenos e nenas que practican os
xogos. A práctica dalgunha destas actividades reta á propia superación e ao
desenvolvemento de novas capacidades dos participantes. Ademais producen un
desenvolvemento do sistema locomotor que permite afinar a sincronización dos
seus movementos.
Outro gran beneficio que aporta
este tipo de actividades é a integración social do neno ou nena co resto do
grupo. En moitas ocasións necesítase dun gran número de nenos e nenas para
poder xogar ás diferentes actividades populares.
Para o desenvolvemento correcto do
xogo é necesaria a interacción duns con outros, obrigando aos nenos que o
practican a relacionarse cos diferentes participantes.
Aínda que os xogos
poden ser e deben ser coordinados polos propios participantes, sempre é aconsellable
a presenza dun adulto que estableza unhas normas claras e imparciais que fagan
fluír o xogo con normalidade e equilibrar os equipos en caso de necesidade,
para que o xogo tradicional cobre máis forza e esixa máis competitividade.
No hay comentarios:
Publicar un comentario